تغذیه مرغ تخم گذار


برای تعیین تغذیه مرغ تخم گذار احتیاج به یک برنامه علمی و دقیق است که بسته به نیاز طیور، جیره بندی ها متفاوت می‌باشند. این طیور از مواد غذایی مانند غلات، مکمل های پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و چربی تغذیه می‌شوند. علاوه بر این محرک های رشد مانند باسیتراسیون و کوکسیدیوستات ها گاهی ممکن است به جیره غذایی آنها اضافه شوند. تولید کنندگان تخم مرغ، گله های خود را مرتب زیر نظر داشته و از لحاظ تولید و مقدار جیره غذایی بسیار مراقب گله خواهند بود که گله جیره غذایی را برای تولید تخم و کسب درآمد بالا به طور کامل مصرف کند.

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار دهید جلوگیری از رشد مایکونوکسین ها در جیره غذایی است. به همین منظور از مواد بازدارنده رشد کپک استفاده می‌شود، زیرا مایکونوکسین برای پرندگان مضر می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که غذای مرغ تخمگذار بر اساس سن و دوره تخمگذاری پرنده می‌تواند متفاوت باشد.

برای تغذیه مرغ خانگی نیز می‌توانید از موادی همچون گندم، ذرت و یا دان آماده مرغ استفاده کنید. همچنین از آنجایی که مرغ ها تقریبا همه چیز می‌خورند، می‌توان غذای مرغ های خانگی و روستایی را از طریق پسماندهای غذا، میوه ها، سبزیجات و … تامین نمود. از دیگر مواردی که حتما باید در نظر گرفت، تامین مقدار مورد نیاز سنگریزه و کلسیم در جیره است که اهمیت بالایی نیز دارد.تغذیه مناسب برای مرغ تخم گذار

غذای مرغ تخمگذار چیست ؟

کربوهیدرات ها در تغذیه مرغ تخم گذار با اهمیت تر از سایر مواد غذایی می‌باشند. اما برای افزایش انرژی مواد غذایی از چربی ها استفاده می‌شود علف های سبز و برگ های خشک شده و پودر یونجه خشک شده جزء گیاهان سبز در تغذیه‌ی طیور می‌باشند.

پروتئین گیاهی مورد نیاز در غذای مرغ تخمگذاز شامل سویا، تخم پنبه و بادام زمینی است که بعد از غلات، این گونه پروتئین ها در جیره غذایی آنها بسیار مهم می‌باشند. همچنین فراموش نشود که پودر ماهی همان پروتئین ماهی است که اهمیت زیادی دارد. پروتئین حیوانی نیز شامل پودر گوشت و استخوان، اضافه های کشتارگاه طیور و محصولات لبنی می‌شود. توجه کنید که مواد معدنی مورد نیاز نیز شامل کلسیم، منیزیم، گوگرد، نمک و فسفر می‌باشد.

غذای مقوی برای مرغ تخمگذار

  • خوراک آردی
  • به صورت خرد شده
  • شکل حبه
  • به صورت خوراک، آردی و دانه

توجه داشته باشید که مقدار مواد غذایی بر حسب انرژی آنها محاسبه خواهد شد. همچنین مقدار مواد غذایی مورد نیاز به نوع غذا، سن پرنده، وزن بدن و حرارت محیط پرورش و نگهداری مرغ تخمگذار دارد. از آنجایی که مرغ های تخم گذار برای تولید تخم ها به کلسیم احتیاج دارند باید حتما ۲.۵ درصد کلسیم در جیره‌ی غذایی آنها وجود داشته باشد.

خوراک آردی مناسب باید ترکیبی از غلات آسیاب شده به همراه کنسانتره و مواد پروتئینی، املاح معدنی و ویتامین ها باشد. یکی از مواردی که بسیار مورد توجه قرار دارد، وزن و رشد مرغ های تخم گذار است. وزن کردن مرغ در سالن بطور تصادفی بوده و با ترازو و با حساسیت ۵۰ گرم انجام می‌شود. این کار از پنج هفتگی شروع و به صورت هفتگی تکرار می‌گردد.

وزن دقیق هر مرغ تخم گذار باید قبل از تغییرات جیره انجام شود و چنانچه وزن پرنده پایین باشد، باید با دادن جیره های مناسب آنها را به وزن مورد نظر برسانید. فراموش نشود که تراکم بیش از حد، بیماری و درست مصرف نکردن مواد مغذی، وضعیت غیر طبیعی گله را نشان می‌دهد.

گندم در تغذیه مرغ

اهمیت گندم در تغذیه مرغ تخم گذار

گندم برای مرغ تخمگذار بسیار مهم بوده و نقش ویژه ای در تغذیه آنها دارد. ارزش غذایی گندم را می‌توانید از نرمی و سختی آن تشخیص دهید. ناگفته نماند که گندم های سخت، پروتئین بیشتری دارند اما به طور کلی گندم از نظر پروتئینی فقیر می‌باشد. باید توجه داشت که استفاده از گندم در جیره غذایی پرندگان جوان نباید بیشتر از ۳۰٪ باشد تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

بهترین روش غذا دادن به طیور

به طور کلی بهترین روش برای تامین تغذیه پرندگان تخمگذار استفاده از دانخوری های اتوماتیک است. این سیستم ها علاوه بر کنترل دقیق بر جیره غذایی، نقش قابل توجهی نیز در صرفه جویی دان ایفا می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *