خوردن تخم در مرغ ها


علل خوردن تخم در مرغ ها

مرغ ها جانورانی ذاتا کنجکاو بوده و معمولا به همه چیز نوک می‌زنند. اگر یک تخم شکسته در اطراف باشد آنها به آن نوک زده و از آن جا که زرده تخم مرغ برای مرغ ها بسیار خوشمزه است همه آن را خواهند خورد. در ضمن پوسته تخم که شامل کلسیم است نیز طعمی خوش آیند داشته و مرغ ها اقدام به خوردن آن می‌کنند. خوشمزگی کلسیم و زرده خود تخم سبب شکل گرفتن عادت در مرغ ها شده و ممکن است در یک یا دو روز تمام تخم ها را بخورند.

تغذیه مناسب مرغ های تخم گذار چیست؟

یکی از روش هیا فهمیدن اینکه مرغ ها عادت به خوردن تخم ها دارند یا نه، شمردن تخم ها می‌باشد. در ضمن اگر به نوک پرنده دقت کنید متوجه زرده خشک شده روی آن خواهید شد که نشان دهنده خوردن تخم توسط مرغ است. البته کم شدن تخم ها می‌تواند کار جانوران دیگر باشد، برای همین باید رفتار مرغ ها را نیز زیر نظر بگیرید.

سعی کنید در مراحل ابتدایی این جلوی عادت تخم خوردن مرغ ها را بگیرید. زیرا اگر مرغ ها به این کار عادت کنند، ترک دادن آنها کار سختی می‌شود. در ضمن تفاوتی بین یک مرغ معمولی و کرچ شده در این عادت دیده نشده و هر دو می‌توانند اقدام به خوردن تخم های مزرعه کنند. از اصلی ترین علت خوردن تخم توسط مرغ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گرسنگی پرنده
  • رژیم غذایی فقیر، نامناسب و عاری از کلسیم
  • تشنگی
  • تعداد بیش از حد مرغ ها در لانه
  • سفت بودن بستر تخم گذاری
  • نور زیاد محیط

علل خوردن تخم در مرغ ها

جلوگیری از تخم خوردن مرغ

بسیاری از پرورش دهندگان با دیدن چنین رفتاری از یک مرغ آن را به سرعت از گله حذف می‌کنند. زیرا می‌تواند عادت را بین سایر طیور در گله نیز پخش کند. اما برای جلوگیری از این رفتار می‌توان اقداماتی را انجام داد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

جلوگیری از تخم خواری مرغ با سیب زمینی

از سیب زمینی هایی به شکل و اندازه یک تخم معمولی استفاده کنید و آنها را درون لانه قرار دهید. پرنده با چشیدن مزه سیب زمینی از مزه زرده، زده خواهد شد و دیگر تمایلی به خوردن آن نخواهد داشت. اگر  طیور شما از کمبود کلسیم رنج می‌برند، از قرص کلسیم برای حل این مشکل بهره ببرید. به این صورت که قرص را به صورت پودر شده و یا حل شده در آب حل کنید، در این روش به بهترین شکل کلسیم جذب بدن پرنده می‌شود.

استفاده از تخم یا توپ پلاستیکی

روش مشابه جدا کردن موقتی جانور از سایرین و قرار دادن آن در قفس به همراه یک تخم پلاستیکی (توپ کوچک سفید رنگ مانند توپ گلف) است. پس از چند روز پرنده با نوک زدن به تخم پلاستیکی خسته شده و دست از این عادت بر می‌دارد.

علت خوردن تخم توسط مرغ

تامین کلسیم

توجه کنید که اگر مرغ ها مشکل کمبود کلسیم نداشته باشند به پوست تخم ها علاقه ای نشان نمی‌دهند. از دیگر منابعی که می‌توان کلسیم مورد نیاز پرنده را تامین کرد پودر استخوان و پودر صدف دریایی است. به این نکته دقت کنید که این پرنده ها باید روزانه ۴ گرم کلسیم دریافت کنند. در صورتی که از پوسته تخم مرغ برای تامین کلسیم استفاده می‌کنید، باید آنها را کاملا خورد کنید. زیرا دادن تکه های درشت پوسته تخم، سبب تحریک نوک زدن مرغ به تخم ها سالم می‌شود.

تنظیم نور محیط

تنظیم نور از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه کنید، زیرا نور زیاد سبب ایجاد اضطراب و عصبانی کردن پرنده می‌شود. در نتیجه این اتفاق پرنده ها به هر چیزی نوک زده و به هم حمله می‌کنند. در ضمن اندازه بودن نور محیط بازده پرورشی شما را نیز بیشتر می‌کند. بنابراین سعی کنید عوامل محیطی ماند نور، رطوبت و دما را در حد اعتدال نگه دارید تا پرنده تعادل رفتاری خود را حفظ کند.

تخم خوردن مرغ

محل تخمگذاری

از دیگر عوامل محیطی که می‌توان آن را علت آغازین شروع این عادت بیان کرد، نا مناسب بودن مکان تخم گذاری جانور است. زیرا یکی از علت های شروع این عادت در مرغ ها، زمانی است که یکی از تخم ها به صورت ناگهانی بشکند. بنابراین باید جای تخمگذاری نرم باشد تا از شکسته شدن ناگهانی تخم ها جلوگیری گردد.

جمع کردن سریع تخم ها

جمع آوری سریع تخم ها نیز یکی از مواردی است که باید به آن دقت کنید. طبیعی است که هرچه بیشتر تخم ها در معرض مرغ ها باشند، احتمال خورده شدنشان بیشتر خواهد بود. بنابراین از جمع شدن تخم ها در لانه و در معرض دید پرنده جلوگیری کنید. همانطور هم که در ابتدا مقاله اشاره کردیم، اگر یک مرغ را پیدا کردید که اقدام به خوردن تخم ها می‌کند، آن را از گله حذف کنید. چرا که به احتمال بسیار بالا سایر گله را به این مشکل دچار می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *